KUPLAn uutiskirje 3/202

KUPLAn tapahtumakoulutukset saatavissa ruotsiksi ja englanniksi KUPLA-hankkeen koulutukset opiskelijatapahtumien järjestäjille on nyt julkaistu ruotsiksi ja englanniksi. Koulutukset ovat ladattavissa ilmaiseksi hankkeen sivuilta.Tapahtumakoulutukset ruotsiksiTapahtumakoulutukset englanniksi Tukimateriaalia saatavilla ruotsiksi ja englanniksi KUPLAn tuottamat tukimateriaalit korkeakouluyhteisöille, kuten esimerkiksi vinkit puheeksiottokeskusteluun ja suositukset opiskelijoiden päihdeohjelmien kehittämiseen on myös käännetty ruotsiksi ja englanniksi. Tukimateriaalit ovat ladattavissa ilmaiseksi hankkeen sivuilta.  Tukimateriaalisivu ruotsiksiTukimateriaalisivu englanniksi KUPLAn viimeistä kevättä viedään KUPLA-hankkeen viimeinen kevät on melkein lopuillaan. Lue lisää viimeisen kevään tunnelmista, koulutusten palautteista ja tunnusluvuista KUPLAn blogista. “Tärkein asia, jonka …

Lue lisääKUPLAn uutiskirje 3/202

Voikukkia niityllä

Viimeistä kevättä viedään

Ilmassa on sekä haikeutta että kovaa draivia, KUPLA-hankkeen viimeinen kevät on päättymäisillään. Näin kesäkuun alussa on hyvä hetki hengähtää ja katsoa taaksepäin. Korkeakoulut ja opiskelijajärjestöt ovat löytäneet KUPLAn aika mukavasti ja odotettavissa oli kiireinen kevät kun siirryttiin vuoteen 2020. Keväällä 2019 pilotoimme yhteistyökumppaneiden kanssa koulutuksia tuutoreille, tapahtumajärjestäjille ja korkeakoulujen henkilökunnalle. Pilotointien jälkeen koulutuksia tuunattiin saadun osallistujapalautteen mukaan ja tänä keväänä KUPLA pääsi julkaisemaan koulutusmallit tuutoreita ja tapahtumanjärjestäjiä kouluttaville suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Mallien julkaisun lisäksi pääsimme myös itse kouluttamaan lähes 3000 henkilöä 43 eri koulutustapahtumassa kevään 2020 aikana.   Sanomattakin lienee selvää, että tämän kevään koulutuksista leijonan …

Lue lisääViimeistä kevättä viedään

Mitä on pelikasvatus?

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii nimensä mukaisesti päihde- ja pelihaittojen ehkäisyn parissa ja toiminta itsessään pitää sisällään monia erilaisia tapoja ja kohderyhmiä. Näistä keskeisiä on lasten ja nuorten kohtaaminen kouluympäristöissä. Menetelmällisesti lasten ja nuorten kohdalla puhutaan ehkäisevässä päihdetyössä päihde- ja pelikasvatuksesta. Onnistuneen päihde- ja pelikasvatustyön avainelementti on vuorovaikutteisuus: lapsen ja nuoren kuulluksi tuleminen ja hänen arvostamisensa on yhtä tärkeää kuin käsiteltävä aihe itse. Pelikasvatustoimintaa järjestetään EHYTillä Pelitaito- ja Spelkunskap-menetelmien avulla. EHYTin oppituntien aiheena on digitaalinen pelaaminen sisältäen pelaamisen hyödyistä ja …

Lue lisääMitä on pelikasvatus?

Pohdintaa ystävyydestä #MitäTehtäis

KUPLA-hanke piti helmikuussa viiden päivän mittaisen #kaverikupla -viestintäkampanjan (10.-14.2.2020). Kampanjassa halusimme nostaa teemaksi ystävyyden, koska sosiaaliset suhteet ovat tärkeä osa opiskelijamaailmaa. Jokainen opiskelija ansaitsee vertaistukea opintojen ohelle eikä kenenkään tulisi jäädä yksin. Näin syntyi ajatus #kaverikuplasta, jossa keskityimme ystävänpäivän ympärillä pohtimaan ystävyyttä korkeakoulussa eri näkökulmien kautta.   Tässä blogitekstissä haluamme syventyä kampanjan postausten aiheisiin vielä uudestaan ja koittaa antaa yhä konkreettisempia vinkkejä ystävyyden ja yhteisöllisyyden tukemiseksi sekä yksinäisyyden ehkäisemiseksi korkeakoulumaailmassa. Kaikki kampanjan postaukset löytyvät Instagramista ja Facebookista hashtagilla #kaverikupla.  Helmikuisen kampanjan aikana monen arki oli vielä kovin erilaista. Siksi haluamme tässä tekstissä pohtia ystävyyden ja opiskelukavereiden merkitystä myös sosiaalisen etäisyyden aikana.  Miksi ystävyys on tärkeää?  Puhuimme kampanjan …

Lue lisääPohdintaa ystävyydestä #MitäTehtäis

Kuva takaa päin kun joukko nuoria aikuisia kulkee eteenpäin toisistaan kiinni pitäen.

KUPLAs tutorutbildningar finns nu också på svenska

KUPLAs tutorutbildningsmaterialer är nu publicerad på svenska. De svenskspråkiga utbildningar kan laddas ner här: 1. Tutorns roll 2. Planering av tutorverksamheten 3. Tutorns grupphandledningsfärdigheter, grupprocessen och en trygg atmosfär 4. Mångfald och inkludering i tutorverksamheten 5. Studieförmåga och psykisk hälsa 6. Rusmedlens roll i studiegemenskapen Tutorutbildningar på svenska, finska och engelska kan också laddas ner här (Google Drive).

KUPLAn uutiskirje 3/2020

Tuutorin tehtäväkirja saatavilla englanniksi ja ruotsiksi KUPLA-hankkeen Osaava tuutori –opiskelijatuutorin tehtäväkirja on nyt saatavilla ruotsiksi ja englanniksi. Tehtäväkirja on tarkoitettu opiskelijatuutorin itseopiskelumateriaaliksi tuutoroinnin oheen. Kunnig tutor – tuutorin tehtäväkirja ruotsiksiSkillful tutor – tuutorin tehtäväkirja englanniksi Opiskelijoiden mielenterveyspäivä 23.4. Opiskelijoiden mielenterveyspäivä järjestetään jälleen tänä keväänä. Päivää vietetään torstaina 23.4. ja sen ympärillä kampanjoidaan somessa kahden viikon ajan 14. – 24.4.2020. Tarkoituksena on herättää keskustelua opiskelijoiden mielenterveydestä sekä kutsua kaikki mukaan toimimaan etänä mielen hyvinvoinnin puolesta. Opiskelijoiden mielenterveyspäivä on valtakunnallinen kampanja, jolla …

Lue lisääKUPLAn uutiskirje 3/2020

KUPLAn ylimääräinen uutiskirje

KUPLAn tuutorikoulutukset saatavilla englanniksi KUPLAn tuottamat tuutorikoulutukset ovat saatavilla englanniksi 1.4. alkaen. Kasvaneesta tarpeesta johtuen KUPLAn tuutorikoulutukset julkaistaan englanninkielisinä esityksinä, suomenkielisin kouluttajan ohjein. Koulutuksista tuotetaan myös versio, jossa kouluttajan ohjeet ovat englanniksi. KUPLAn uutiskirjeessä ja nettisivuilla tiedotetaan koulutusten uusien versioiden julkaisusta. KUPLAn ruotsinkieliset tuutorikoulutukset ovat käännettävänä ja ne julkaistaan suomenkielisin kouluttajan ohjein viimeistään 20.4. Myös ruotsinkielisistä koulutuksista tulee myöhemmin versio jossa kouluttajan ohjeet ovat ruotsiksi. Tutustu tuutorikoulutusten kieliversioihin täällä (Google Drive) Tuutorin tehtäväkirja saatavissa ruotsiksi ja englanniksi 9.4. alkaen Osaava …

Lue lisääKUPLAn ylimääräinen uutiskirje

Kuvassa käsi kirjoittamassa kynällä tehtävää paperille. Tekstinä "opinnäytetyö + tipaton = ?!" Sekä emojeja (miettivä, viinilasi, kirjoitus, kirjapino ja kalenteri -emojit).

Näin valmistuu opinnäytetyö

Terveisiä viime hetkien painekattilasta, opinnäytetyön kirjoittamisen ja viimeistelemisen ääreltä. Olin viime syksynä kirjoittanut opinnäytetyöni aikatauluun, että lopullisen palautuspäivän jälkeen teen erilaisia palkitsevia asioita perättäisinä päivinä: jäätelöbileet, jalkahoito, HIIT-treeni ja perjantaina: kännit. Koska opinnäytetyö on urakka, jonka etenemisestä on saatava palkintoja ja paras nollaaminen tapahtuu, kun muisti katkeaa ja hauskaa on. Eiksje? Tai niin ajattelin, kunnes ymmärsin, että se on vain tutkimuksellinen 15 opintopisteen KOULUTEHTÄVÄ, eikä siitä kannatakaan ottaa megastressiä. Humanistisessa ammattikorkeakoulussa on todella hyvin kirjoitettu auki, mitä opinnäytetyöltä halutaan, joten …

Lue lisääNäin valmistuu opinnäytetyö

Korkeakouluopiskelijat ja digipelaaminen

Digitaalisten pelien pelaaminen on suosittu ajanviete. Pelaajabarometrin mukaan 20-29 -vuotiaista vain 8,3% ei pelaa lainkaan digitaalisia viihdepelejä. Mitä muuta korkeakouluikäisten digipelaamisesta tiedetään? Digipelaamisella tarkoitetaan tietokoneilla, konsoleilla ja erilaisilla mobiililaitteilla tapahtuvaa digitaalista pelaamista. Suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden digipelaamista on tutkittu varsin vähän, minkä vuoksi ei ole olemassa kattavaa ja yksinomaan digipelaamisesta kertovaa tutkimustietoa. Korkeakouluopiskelijoiden digipelitottumuksia koskeva tieto täytyykin yhdistellä kahdesta keskeisestä tutkimuksesta, Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksesta ja Pelaajabarometristä. YTHS:n toteuttama Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus (KOTT) ei varsinaisesti kysy korkeakouluopiskelijoilta heidän digipelitottumuksistaan ja yhdistää digipelaamisen netin käyttöön, mutta …

Lue lisääKorkeakouluopiskelijat ja digipelaaminen

Rahapelaaminen kannattaa ottaa puheeksi myös korkeakouluissa

Rahapelihaittojen ehkäisy on tärkeää. Suomalaisista neljä viidestä on pelannut joitain rahapelejä edellisen vuoden aikana. Kaksi kolmasosaa pelaa maltillisesti, 565 000 (15 %) riskialttiisti ja 124 000 (3 %) ongelmallisesti. Osalle riskialttiisti pelaavista syntyy peliongelma, joten heidän tunnistamisensa on tärkeää. Suomalaisista 18-34-vuotiaista nuorista aikuisista keskimäärin 83 prosenttia on pelannut rahapelejä edellisen vuoden aikana. Kyseinen ikäryhmä pelaa rahapelejä enemmän muuhun väestöön verrattuna ja heillä on myös enemmän riskitason pelaamista (23%) sekä ongelmapelaamista (5 %). Korkeakouluopiskelijat elävät elämässään vaihetta, johon liittyy usein itsenäisen …

Lue lisääRahapelaaminen kannattaa ottaa puheeksi myös korkeakouluissa