Mitä kannattaa huomioida etätuutoroinnissa?

Mietityttääkö, miten etätuutorointi kannattaisi käytännössä toteuttaa? Mitä tuutorin tulisi ottaa huomioon, kun kohtaa uusia opiskelijoita etänä? Kuinka tukea ryhmähenkeä, jos tutustuminen tapahtuukin tietokoneiden äärellä? KUPLA-hankkeen ja Helsingin yliopistopappi Laura “Late” Mäntylän tuottamat ohjausvideot etätuutoroinnista löytyvät nyt UniTubesta!  Keväällä alkoivat poikkeukselliset ajat ja maailma muuttui – opiskelijakulttuuria myöten. Kuten tiedämme, suuri osa opiskelijatoiminnasta jouduttiin joko perumaan tai siirtämään etäyhteyksiin. Kukaan ei osaa vieläkään sanoa, kuinka kauan epävarmuus tulee olemaan läsnä toiminnan suunnittelussa. Näin ollen myös tuutoritoiminta tarvitsi päivitystä, kun edessä on ennen näkemätön fuksisyksy.   Tuutorit ovat avainasemassa uusien opiskelijoiden saapuessa korkeakouluun; he tarjoavat vertaistukea, tukevat ryhmäytymistä, auttavat ja opastavat sekä luovat mielikuvaa siitä, millaista opiskelijakulttuuri on omassa yhteisössä. On tärkeää, …

Lue lisääMitä kannattaa huomioida etätuutoroinnissa?

Tapahtuma ulkona

Opiskelijatapahtumien järjestäminen korona-aikana

Vastuu tapahtumien järjestämisessä voi tarkoittaa monen asian huomioimista, mutta vuonna 2020 huomio kiinnittyy siihen ajankohtaisimpaan eli tartuntariskien vähentämiseen tapahtumissa. Tilanne on erittäin haastava, kun vaakakupissa painavat monenkirjavat opiskelijaperinteet ja se kaikkein tärkein: toisiin tutustuminen ja yhteisöllisen ilmapiirin rakentaminen vs. ihmisten terveyden turvaaminen. Monet ovat joko peruneet kaikki tapahtumansa tai siirtäneet niitä eteenpäin. Jo keväällä näimme monia etänä järjestettyjä tapahtumia, joihin osallistuttiin kotoa käsin. Nyt niin sanotun kisaväsymyksen ollessa suhteellisen korkea monet opiskelijajärjestöt ovat silti käärineet hihansa ja huomioivat turvallisuuden etänä …

Lue lisääOpiskelijatapahtumien järjestäminen korona-aikana

Syksyllä kaikki on toisin

Tehdään tänä syksynä jotain toisella tavalla. KUPLA palaa kesälomilta ja haluaa herätellä korkeakouluyhteisön jäseniä miettimään mitä voitaisiin tehdä tänä syksynä eri tavalla kuin aikaisemmin.   Tänä syksynä melkein kaikki on toisin opiskelumaailmassa. Opiskelut tehdään etänä, suuria fuksiaistapahtumia perutaan ja opiskelukavereita nähdään joko pienissä porukoissa tai videolinkin yli. Voiko jokin olla hyvällä tavalla erilaista tänä syksynä? Kaiken muutoksen ei tarvitse olla pakon sanelemaa ja epämukavaa, vaan joskus muutos voi olla tietoista ja tavoitteellista toimintaa, joka kehittää yhteisiä asioita paremmaksi. KUPLA kokosi muutaman viime …

Lue lisääSyksyllä kaikki on toisin

Piirroskuvassa opiskelijahahmoja opiskelemassa ja olemassa yhdessä

KUPLAn uutiskirje 5/2020

Hyvää syksyä! KUPLA-hanke on palannut kesälomilta takaisin tositoimiin. Hankkeen lähtölaskenta on alkanut – maaliskuussa 2018 alkanut taival päättyy marraskuussa. KUPLA julkaisee vielä ennen hankkeen päättymistä kolme uutiskirjettä, yhden jokaista jäljellä olevaa kuukautta kohden. Save the date: KUPLAn päätöswebinaarit 3.-5.11. KUPLA päättää taipaleensa kolmella webinaarilla marraskuun alussa. Webinaarien ohjelma ja tarkka aikataulu julkaistaan myöhemmin, mutta webinaarien päivämäärät kannattaa laittaa kalenteriin jo nyt! Webinaarit käsittelevät KUPLAn koulutusmallien kohderyhmien (opiskelijatuutorit, opiskelijatapahtumien järjestäjät sekä korkeakoulujen ohjaus- ja hyvinvointihenkilöstö) kannalta kiinnostavia aiheita KUPLAn omien havaintojen …

Lue lisääKUPLAn uutiskirje 5/2020

Työvuodet tuutoroinnin parissa

Tammikuussa 2020 tuli päätökseen oma työurani tuutoroinnin parissa opiskelijakunta Tamkossa. Tulin aikoinani Tamkoon osa-aikaiseksi tuutorisihteeriksi vuonna 2006. Sittemmin hommasta tuli täysipäiväistä ja työ vei sillä tavalla mukanaan, että sain innostua opiskelijatuutoroinnista ja vertaisohjauksesta Tampereen ammattikorkeakoulun ja opiskelijakunnan mukavassa työyhteisössä yli 14 vuotta. Opiskelijatuutoroinnin tarkoituksena on tutustuttaa uudet opiskelijat opiskeluympäristöön, toisiinsa, oman alansa keskeisiin asioihin sekä myöskin opiskelijaelämään. Kaikki TAMKin tuutorit ovat näihin tehtäviin koulutettuja ja he toimivat uuden opiskelijan tukena ja turvana. Omien työvuosieni aikana Tamkossa ja TAMKissa suhtauduttiin tuutorointiin …

Lue lisääTyövuodet tuutoroinnin parissa

Lomafiilis – parasta sellaisenaan

Mulle heinäkuu on kesäaikaa parhaimmillaan: aurinko hellii ja snapchatistä saa ihailla kavereiden kesäfiiliksiä. Pian mullakin alkaa loma ja ollaan jo puhuttu vanhan kaveriporukan kanssa, että mentäis rannalle. Mä oon haaveillu pelailusta ja piknikistä. Viime kesänä festarit vei ajan ja rantalentis jäi odottelemaan varastohäkkiin. Nyt oon ihan varma, että olis pelailujen vuoro, koska kaikki festarit on peruttu ja muitakaan tapahtumia ei oo luvassa. Kavereiden kanssa meillä on enää ollu aika hakusessa, mutta josko ensi viikonloppuna? Pitääpä ehdottaa.. Minä: ”Hei, miten olis …

Lue lisääLomafiilis – parasta sellaisenaan

Kuvassa korkeajalkaisissa laseissa eri värisiä juomia aseteltuna siksak -kuviona riviin.

“Miksi sä et juo? Holiton ei osaa pitää hauskaa.”

Alkoholista puhuminen on usein vaikeaa, koska alkoholista puhuttaessa puhutaan usein sinusta, minusta, meidän mummista, sedästä, opiskelukaverista, alkoholin ongelmakäyttäjästä joka asuu kadulla sekä perhejuhlista joissa nostetaan malja. Alkoholi on suurimmalle osalle suomalaisia osa omaa arkea tai juhlaa, itsensä tai lähipiirinsä toiminnan kautta. Alkoholilla halutaan rentoutua, juhlistaa merkkipäivää, unohtaa murheet, palkita itseä ja muita. Kun päivänsankari tarjoaa vierailleen kuohuvaa, opiskelija toiselle tenttikaljan tai kesäjuhlissa keräännytään halkopinolle maistelemaan kirkasta, haluaa juoman tarjoaja olla kohtelias, “houstata” ja kutsua mukaan. On inhimillistä ja totuudenmukaista sanoa, että monille alkoholi on positiivinen asia.  Otetaan askel eteenpäin juhlissa joissa ilta on …

Lue lisää“Miksi sä et juo? Holiton ei osaa pitää hauskaa.”

Piirroskuvassa opiskelijahahmoja opiskelemassa ja olemassa yhdessä

KUPLAn uutiskirje 4/2020

KUPLAn tapahtumakoulutukset saatavissa ruotsiksi ja englanniksi KUPLA-hankkeen koulutukset opiskelijatapahtumien järjestäjille on nyt julkaistu ruotsiksi ja englanniksi. Koulutukset ovat ladattavissa ilmaiseksi hankkeen sivuilta.Tapahtumakoulutukset ruotsiksiTapahtumakoulutukset englanniksi Tukimateriaalia saatavilla ruotsiksi ja englanniksi KUPLAn tuottamat tukimateriaalit korkeakouluyhteisöille, kuten esimerkiksi vinkit puheeksiottokeskusteluun ja suositukset opiskelijoiden päihdeohjelmien kehittämiseen on myös käännetty ruotsiksi ja englanniksi. Tukimateriaalit ovat ladattavissa ilmaiseksi hankkeen sivuilta.  Tukimateriaalisivu ruotsiksiTukimateriaalisivu englanniksi KUPLAn viimeistä kevättä viedään KUPLA-hankkeen viimeinen kevät on melkein lopuillaan. Lue lisää viimeisen kevään tunnelmista, koulutusten palautteista ja tunnusluvuista KUPLAn blogista. “Tärkein asia, jonka …

Lue lisääKUPLAn uutiskirje 4/2020

Voikukkia niityllä

Viimeistä kevättä viedään

Ilmassa on sekä haikeutta että kovaa draivia, KUPLA-hankkeen viimeinen kevät on päättymäisillään. Näin kesäkuun alussa on hyvä hetki hengähtää ja katsoa taaksepäin. Korkeakoulut ja opiskelijajärjestöt ovat löytäneet KUPLAn aika mukavasti ja odotettavissa oli kiireinen kevät kun siirryttiin vuoteen 2020. Keväällä 2019 pilotoimme yhteistyökumppaneiden kanssa koulutuksia tuutoreille, tapahtumajärjestäjille ja korkeakoulujen henkilökunnalle. Pilotointien jälkeen koulutuksia tuunattiin saadun osallistujapalautteen mukaan ja tänä keväänä KUPLA pääsi julkaisemaan koulutusmallit tuutoreita ja tapahtumanjärjestäjiä kouluttaville suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Mallien julkaisun lisäksi pääsimme myös itse kouluttamaan lähes 3000 henkilöä 43 eri koulutustapahtumassa kevään 2020 aikana.   Sanomattakin lienee selvää, että tämän kevään koulutuksista leijonan …

Lue lisääViimeistä kevättä viedään

Lähikuva käsistä jotka pelaavat pelikonsolin ohjaimilla

Mitä on pelikasvatus?

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii nimensä mukaisesti päihde- ja pelihaittojen ehkäisyn parissa ja toiminta itsessään pitää sisällään monia erilaisia tapoja ja kohderyhmiä. Näistä keskeisiä on lasten ja nuorten kohtaaminen kouluympäristöissä. Menetelmällisesti lasten ja nuorten kohdalla puhutaan ehkäisevässä päihdetyössä päihde- ja pelikasvatuksesta. Onnistuneen päihde- ja pelikasvatustyön avainelementti on vuorovaikutteisuus: lapsen ja nuoren kuulluksi tuleminen ja hänen arvostamisensa on yhtä tärkeää kuin käsiteltävä aihe itse. Pelikasvatustoimintaa järjestetään EHYTillä Pelitaito- ja Spelkunskap-menetelmien avulla. EHYTin oppituntien aiheena on digitaalinen pelaaminen sisältäen pelaamisen hyödyistä ja …

Lue lisääMitä on pelikasvatus?