KUPLAN UUTISKIRJE 7/2020

KUPLAn päätöswebinaarien ohjelma on julkaistu

KUPLA-hankkeen päätöswebinaarit pidetään 3.-5.11. Webinaarien ohjelma on luettavissa hankkeen verkkosivuilla sekä tapahtumien FB-sivuilla. Webinaareissa kuullaan puheenvuoroja paitsi KUPLA-hankkeelta, myös korkeakouluilta ja järjestöiltä.

Ohjelma ja ilmoittautuminen:

3.11. klo 16-18 – Opiskelijatapahtumat ja yhteisöllisyys

Emi Maeda, KUPLA: Miten tapahtumat, yhteisöllisyys ja hyvinvointi liittyvät toisiinsa?
Alina Laukkanen, Opiskelijakunta METKA: METKA tapahtumanjärjestäjänä
Ida-Emilia Kaukonen, Blackthorn Visions Oy: Toimivan ja koukuttavan verkkoyhteisön luominen ja ylläpito
Tuomas Meriö, Nyyti ry: Yhteisön kehittäminen korkeakoulussa: Mitä keinoja opiskelijoilla on oman yhteisönsä kehittämiseen?

4.11. klo 14-16 – Hyvinvointia tuutoroinnista

Milla Ruuska, KUPLA: Tuutoroinnin merkitys opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa
Helsingin yliopisto, Laura “Late” Mäntylä: Moninaisuuden huomioiminen tuutoroinnissa
HelsinkiMissio, Tuuli Albekoglu: Opiskelijoiden yksinäisyys ja yhteisöllisyys

5.11. klo 14-16 Katsauksia opiskelijoiden ohjaukseen ja ehkäisevään päihdetyöhön korkeakoulussa

Emmi Lehtinen, KUPLA: Korkeakoulun ehkäisevä päihdetyö, Opiskelijoiden päihdeohjelma ja päihteiden puheeksi otto
Erja Korhonen ja Susanna Saarinen, OAMK: Opiskelijoiden ohjaus ja ehkäisevä päihdetyö Oulun ammattikorkeakoulussa
Merja Hanhimäki ja Annina Vilkas, TAMK: Ohjausta, tukea ja kohtaamisia matalalla kynnyksellä Tampereen ammattikorkeakoulussa.   
Anna Leino, Helsingin yliopisto: Ohjausmallit näkyviksi – Sisu työvälineenä opintojen ohjaukseen

Etäharjoitteita tuutorointiin

Miten tutustuttaa uudet opiskelijat toisiinsa etänä? KUPLA koosti etäkoulutustensa parhaat tutustumisharjoitteet yhteen kasaan.   

Etäharjoitteita tuutorointiin -diasarja on suunniteltu tuutoreille esimerkiksi siitä miten KUPLA-koulutusten harjoitteita voi pienin muutoksin muokata etänä toteutettavaksi. Yksittäisiä harjoitteita voi käyttää suoraan fuksien kanssa tai niitä voi muokata mielensä mukaan. Tehtävät ovat satunnaisessa järjestyksessä ja käsittelevät eri teemoja.

Miten opiskelijakunnat tukevat ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä?

SAMOK:n Elina Viitaniemi listaa blogissa opiskelijakuntien parhaita kokemuksia välineistä ja toimenpiteistä, joilla tukea uusien opiskelijoiden ryhmäytymistä sekä opiskelijoiden yhteisöllisyyttä.

“On ollut ilo huomata, että järjestöt ovat jakaneet hyviä ideoita ja käytänteitä keskenään ja ideoineet uusia tapoja ryhmäyttää opiskelijoita ja rakentaa yhteisöä. Jään innolla odottamaan mitä kaikkea opiskelijajärjestöt seuraavaksi keksivät!”

Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hankkeen loppuwebinaari 27.10.

Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hanke 2018 – 2020 on lopuillaan ja on aika katsoa mitä on tehty ja etenkin, mitä jää elämään hankkeen jälkeen.

Etäwebinaarissa hankkeen työntekijät kertovat hankkeessa luoduista työkaluista ja kokemuksista. Webinaarin varsinaisina puhujina ovat päihdelääketieteen apulaisprofessori Solja Niemelä sekä Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Aleksi Hupli.

​Nikotiinihankkeen päätöswebinaari 28.10.

EHYT ry:n kolmevuotinen Nikotiinihanke päättyy lokakuun lopussa. Hankkeen tavoitteena oli vähentää ja ehkäistä nuorten nikotiinituotteiden, erityisesti nuuskan, käyttöä ja välitystä.

Päätöswebinaarissa palataan hankkeen vaiheisiin, esitellään keskeiset tulokset ja johtopäätökset, sekä kuullaan tuoreimmat tulokset Nuorten kulttuuri ja päihteet -tutkimuksesta nikotiinituotteiden osalta.